recycling > voorbeeld recycling

Schrijf nu in voor de Nationale Staalprijs 2018!
Nieuws
Circulaire bouweconomie op de agenda
Uiterlijk in 2050 (maar liever veel eerder) is de gebouwde omgeving circulair. Deze ambitie is vastgelegd in de Transitieagenda Circulaire Bouweconom
Circulariteit meetbaar maken
'Circulair buildings' gaat integratie van circulariteit in duurzame meetsystemen onderzoeken.
Architecten gaan voor circulair ontwerpen
BNA heeft de Week van de Circulaire Economie (15–19 januari jl.) aangegrepen voor lancering van de campagne ‘Wij gaan circulair’.
Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs Staal
Tot 11 mei a.s. kunt uw projecten inschrijven voor de Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs Staal 2018
MPG=1 per 1-1-2018
Per 1 januari 2018 is de grenswaarde voor de MPG van kracht voor nieuwe woningen en nieuwe kantoren die groter zijn dan 100 m2.
‘Salderingsregeling zonnepanelen moet blijven’
Maatschappelijke organisaties en lokale energiecoöperaties protesteren tegen voorgenomen vervroegde beeindiging van salderingsregeling zonnepanelen.
Grenswaarde MPG
De Minister van Binnenlandse Zaken wil de grenswaarde voor de MPG (Milieu Prestatie Gebouwen) per 1 januari 2018 invoeren.
Grondstoffenakkoord gesloten
Vandaag hebben 180 Nederlandse organisaties en bedrijven het Grondstoffenakkoord ondertekend.
Nederland circulair in 2050
Staatssecretaris Dijksma heeft het Rijksbreed programma 'Circulaire Economie' aangeboden aan de Tweede Kamer. De bouw behoort tot de top-prioriteiten.

Voorbeeld recycling

Uitbreiding Nassauschool, Groningen (Skets Architectuurstudio).

Bij sloop van een gebouw wordt al het staal – zowel wapeningsstaal als constructiestaal – uit het gebouw gehaald en voor hergebruik bijeengebracht. Zelden of nooit is naderhand nog bekend waar het schroot precies naartoe is gegaan en hoe het nieuw producten is verwerkt. Bij een hal van de Teesside-staalfabriek van Corus in Engeland is wel nagegaan waar al het gerecycelde staal terecht is gekomen.

Lackenby-staalproductiehal

De Lackenby-staalproductiehal werd in 1956 gebouwd; een volume van 330 m. lang, 39 m. hoog en meer dan 70 m. breed. In de constructie is zo'n 20.000 ton staal verwerkt. De hal deed tot 1976 dienst als onderdeel van de staalfabriek. Daarna bleek de hal, vanwege de grote kolomvrije ruimten, zonder verdere aanpassingen geschikt voor opslag: een voorbeeld van 1-op-1 hergebruik van gebouwen. In 2004 verloor de hal ook deze functie en werd besloten tot sloop.

Lackenby-hal van de staalfabriek Teesside in Engeland.

Bij de sloop is binnen zes maanden al het staal in stukken geknipt en in de hoogovens gerecycled. Demontage van de constructie tot de oorspronkelijke constructiedelen had weinig zin, omdat geen standaard profielen waren gebruikt. Bovendien waren de meeste verbindingen gelast of geklonken, wat het demonteren praktisch onmogelijk maakte. Het gerecyclde staal is uiteindelijk in de meest uiteenlopende producten terechtgekomen: van een terminal en een tribune tot auto-onderdelen en muntgeld.

Het nieuwe leven van de Lackenby-hal:

  • constructiestaal voor Terminal 5 van Heathrow Airport in Londen;
  • constructiestaal voor de nieuwe tribune van Oval Cricket Ground in Londen;
  • plaatstaal voor de overkluizing van Paddington Station in Londen;
  • plaatstaal voor de liggers van de A249-verkeersbrug naar het eiland Sheppey;
  • verzinkt stripstaal voor staalframebouw-woningen;
  • stripstaal voor de Royal Mint (muntslager) voor de productie van 1- en 2-pond muntstukken en
  • stripstaal voor auto-onderdelen.

Terminal 5, Heathrow Airport, Londen.

Brug A249 Isle of Sheppey.

Overkluizing Paddington Station, Londen.

Tribune Oval Cricket Ground, Londen.

Louis Braillelaan 80      2719 EK  Zoetermeer      Tel: +31(0)88 353 12 12      Colofon      Disclaimer      Sitemap
Bouwen met Staal  © 2018      Uitvoering: Bruikman Reclame  +  LinkmasterMonkey