projecten > Drijvend paviljoen (Rotterdam)

Bekijk hier de tv-films Bouwen aan de Toekomst met staal.
Nieuws
Subsidieregeling voor duurzame warmte vernieuwd
Per 1 juli 2017 kent de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden.
Dutch Windwheel in aantocht
Dankzij een nieuwe Green Deal tussen Rijk, provincie en gemeente Rotterdam kan de haalbaarheidsstudie van start.
Crowdfunding zonneparken: nieuwe trend?
Steeds meer bedrijven en particulieren investeren in zonneparken, zo blijkt uit recente cijfers van Zonnepanelendelen.nl.
Energie uit stralingswarmte bij Tata Steel
Bij Tata Steel is een demo-project gestart voor transformatie van stralingswarmte in stroom en stoom.
Peter Göbel wint Green Leader Award 2017
Peter Göbel, directeur ING Real Estate Finance, is winnaar geworden van de tweede editie van de Green Leader Award. Van de vijf genomineerden kreeg hij de meeste stemmen van het publiek.
Groningen, ProRail en Rijkswaterstaat gáán voor zonneenergie
De grootschalige winning van zonne-energie krijgt de ruimte van Rijkswaterstaat, ProRail en de provincie Groningen.
Gouden A.A.P. 2017 voor Tijdelijke Rechtbank Amsterdam
De Tijdelijke Rechtbank Amsterdam, een ontwerp van architectenbureau cepezed, is bekroond met de Gouden A.A.P. 2017, de Amsterdamse Architectuurprijs 2017.
‘Donorskelet’ in de praktijk
Met inzet van zo'n 100 tweedehands staalprofielen ondergaan drie panden in de Hoogstraat in Rotterdam de transformatie tot eigentijdse winkelgebouwen.

Drijvend paviljoen (Rotterdam)

____

De gemeente Rotterdam heeft toekomstplannen voor duurzame drijvende wijken in het Stadshavengebied. De mogelijkheden van deze innovatie worden gedemonstreerd in en mét het drijvend paviljoen in de Rijnhaven. Het paviljoen vormt het onderkomen van een info- en expo-centrum, waarin het wonen op het water centraal staat. Het complex bestaat uit drie geschakelde halve bollen, elk 12 m hoog en respectievelijk 18,5, 20 en 24 m in doorsnede. Het drietal heeft een gezamenlijk vloeroppervlakte van 46 x 24 m.

De drie koepels delen één drijflichaam, het tweede drijflichaam fungeert als ontmoetingsplein. De drijflichamen zijn opgebouwd uit vijf lagen geëxpandeerd polystyreen (EPS) van 20 tot 75 cm dik. In de dikste laag ligt een grid van betonnen balken met daarop een betonnen vloer en rondom betonnen platen, die als harde schil het eiland beschermen tegen de invloed van bijvoorbeeld golfslag. Het drijflichaam kan toe met een beperkte dikte van 2,25 m, dankzij de licht-gewicht opbouw van de koepels: staalconstructies, bedekt met ETFE-folie. Het ETFE-folie is een zeer transparante kunststof van Vector Foiltec dat ongeveer 100 keer lichter is dan glas.

Het paviljoen voorziet in hoge mate in de eigen energiebehoefte. Door een indeling in verschillende ‘klimaatzones’ wordt de energie daar gebruikt waar het op dat moment nodig is. De energie voor verwarming en koeling komt van zonnecollectoren en het oppervlaktewater.

In het auditorium – de kleinste koepel – zijn PCM’s toegepast vanwege de snel wisselende warmtebelasting door de wisselende bezettingen. De PCM’s dienen de temperatuurfluctuaties in de ruimte op te vangen.
Bij vraag naar koeling overdag wordt gekoeld door recirculatie van lucht langs het PCM en via indirecte adiabatische koeling in combinatie met sorptie en zonnecollectoren. In de avonduren zorgt een luchtbehandelingskast ervoor dat het pcm weer wordt ‘geladen’.

_____

oplevering: 2010 • opdracht: Gemeente Rotterdam (Rotterdam Climate Initiative) • ontwerp: Public Domain Architecten en Deltasync • bouwfysica: DWA • installatietechniek: Unica  • uitvoering: Dura Vermeer Bouw Rotterdam • foto's: René de Wit

_____

Louis Braillelaan 80      2719 EK  Zoetermeer      Tel: +31(0)88 353 12 12      Colofon      Disclaimer      Sitemap
Bouwen met Staal  © 2017      Uitvoering: Bruikman Reclame  +  LinkmasterMonkey