nieuwsbrief > augustus 2017 (1)

Drie staalbouwprojecten maken kans op de Nationale Duurzaamheidsprijs Staal 2018. Maak hier nader kennis.
Nieuws
Drie projecten in de race voor Nationale Duurzaamheidsprijs
Drie projecten zijn genomineerd voor de Nationale Duurzaamheidsprijs Staal 2018, de prijs voor het staalbouwproject dat uitblinkt in duurzaamheid.
DGBC lanceert Deltaplan Duurzame Renovatie
In 2040 is bestaand vastgoed in Nederland CO2-neutraal en daarmee ‘Paris Proof’. Dat is de hoofdambitie van het Deltaplan Duurzame Renovatie van DGBC.
Circulair inkopen 2.0
Zo’n 50 publieke en private organisaties en bedrijven hebben samen met de Rijksoverheid de Green Deal Circulaire Inkopen 2.0 gesloten.
AH-directeur Anneke de Vries wint Green Leader Awa
Anneke de Vries, sinds 2011 directeur bij Albert Heijn, is nu ook Green Leader. Twee dagen geleden tijdens vastgoedbeurs PROVADA ontving zij de Green Leader Award 2018 uit handen van juryvoorzitter Peter Göbel.
Megabatterij voor Johan Cruijff ArenA
Nederland wacht een wereldprimeur. Over enkele maanden beschikt de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam over ’s werelds grootste energieopslagsysteem in
Sorption Enhanced Water Gas Shift
Deze nieuwe technologie voor CO2-reductie in de staalindustrie is in de test- en demofase beland.
Kies uw Green Leader 2018
Tot 15 maart a.s. kunt u kandidaten voordragen voor de Green Leader Award 2018 van DGBC.

Herbouw koestert historie

De karakteristieke Kleiweg-werkplaats uit 1916 van openbaarvervoersbedrijf RET in Rotterdam gaat in Goes een tweede gebruiksronde beleven. De historische stalen hal, 32.180 m2 groot, gaat dienst doen als tentoonstellingsgebouw van museum Stoomtrein Goes-Borsele (SGB).

In zijn oude functie voldoet de hal niet langer aan de veranderde gebruikseisen van het lokale OV-bedrijf. Zo stapt de RET over op nieuwe, langere voertuigen die niet goed in de hal passen. Aanpassing van de werkplaats en de bijbehorende oude gebouwen aan de nieuwe functionele eisen zou te omslachtig zijn en een te forse investering vergen. Daarom maakt de oudbouw plaats voor 16.000 m2 nieuwbouw: een stalen hal met diverse werkplaatsen, magazijnen en een kantoor, naar ontwerp van Marc Verheijen (architect Gemeente Rotterdam) en IMd Raadgevende Ingenieurs. De ruimte die daarna nog onbebouwd blijft, wordt efficiënter ingevuld met RET-infrastructuur, al of niet in combinatie met gemeentelijke herbestemming.

De gemeente heeft de oude werkplaats niet aangewezen als monument. Hierdoor mag het gebouw ook daadwerkelijk worden ontmanteld. De onderdelen van de stalen hal gaan echter niet terug naar de staalfabriek voor recycling; ze gaan naar Goes voor nog hoogwaardiger hergebruik van de complete constructie. SGB kreeg pas laat lucht van de Rotterdamse sloopplannen, maar diende een geslaagde spoedsubsidieaanvraag in bij het Mondriaanfonds. Dankzij de toegekende subsidie en de welwillende medewerking van de RET kon SGB het gebouw verwerven.

De demontagewerkzaamheden zijn in januari van dit jaar gestart en hebben inmiddels hun beslag gekregen. Eerst is de bestaande bebouwing rondom de hal zorgvuldig verwijderd. Daarna is de hal uit elkaar is gehaald voor transport van de onderdelen naar Goes. Op het SBG-terrein wordt de hal herbouwd voor het exposeren van het spoorwegbedrijf uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. In zijn nieuwe functie biedt het gebouw onder meer onderkomen aan de treinen die ooit zijn geproduceerd door Allan & Co, indertijd een van de drie producenten van spoorwegmaterialen in Nederland. Die productie vond tussen 1916 en 1959 plaats op het RET-terrein aan de Kleiweg, in dezelfde stalen hal. De cirkel is rond. Na opheffing van het productiebedrijf nam RET het gebouw over. Wanneer de herbouw in Goes klaar is, is nog onbekend.

In 1916 gaf Allan & Co opdracht tot de bouw van de werkplaats, voor de fabricage van spoorwegmaterialen en meubelen. Tot de opheffing in 1959 produceerde het bedrijf er vele treinen en trams voor Nederlandse en buitenlandse vervoerders en luxe inrichtingen voor schepen en woningen. Door de jaren heen onderging de hal diverse verbouwingen en uitbreidingen. Met de herbestemming van de hal tot museaal gebouw van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele wordt deze 100 jarige geschiedenis eer aan gedaan.

  • Foto's: Gemeente Rotterdam.
Louis Braillelaan 80      2719 EK  Zoetermeer      Tel: +31(0)88 353 12 12      Colofon      Disclaimer      Sitemap
Bouwen met Staal  © 2018      Uitvoering: Bruikman Reclame  +  LinkmasterMonkey