Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Zonnepark langs landingsbanen Schiphol?
Gemeente Haarlemmermeer heeft plannen voor een zonnepark in het gebied rondom de landingsbanen van Schiphol.
Stikstofregistratiesysteem operationeel
Sinds dinsdag 24 maart is het mogelijk voor projecten een natuurvergunning aan te vragen op basis van het nieuwe stikstofregistratiesysteem.
Meer elektriciteit uit aardgas en duurzame bronnen
In 2019 werd (voor het eerst) in ons land meer elektriciteit opgewekt in gascentrales en uit duurzame bronnen dan in kolencentrales.
EPBD III opgenomen in Nederlandse wetgeving
De Europese richtlijn voor energieprestaties van gebouwen (EPBD III) is nu wettelijk van kracht in Nederland.
Warmtepomp in opmars
De warmtepomp wint aan populariteit. De verkoop van de apparaten is vorig jaar met bijna een derde toegenomen, tot circa 40.000 toestellen. Dat blijkt uit cijfers van Dutch New Energy Research (DNER).
Stikstofdepositie blokkeert hergebruik restwarmte
De strenge normen voor neerslag van stikstof bij kwetsbare natuurgebieden rijden een project voor de hergebruik van restwarmte uit de hoogovens van Tata Steel in IJmuiden in de wielen.
ReDuCE: van recycling naar reuse
Nieuwe opties voor het demonteren en hergebruiken van staalplaat-betonvloeren zijn onderwerp van het Europese onderzoeksproject ReDuCE.

Voorbeeld recycling

Uitbreiding Nassauschool, Groningen (Skets Architectuurstudio).

Bij sloop van een gebouw wordt al het staal – zowel wapeningsstaal als constructiestaal – uit het gebouw gehaald en voor hergebruik bijeengebracht. Zelden of nooit is naderhand nog bekend waar het schroot precies naartoe is gegaan en hoe het nieuw producten is verwerkt. Bij een hal van de Teesside-staalfabriek van Corus in Engeland is wel nagegaan waar al het gerecycelde staal terecht is gekomen.

Lackenby-staalproductiehal

De Lackenby-staalproductiehal werd in 1956 gebouwd; een volume van 330 m. lang, 39 m. hoog en meer dan 70 m. breed. In de constructie is zo'n 20.000 ton staal verwerkt. De hal deed tot 1976 dienst als onderdeel van de staalfabriek. Daarna bleek de hal, vanwege de grote kolomvrije ruimten, zonder verdere aanpassingen geschikt voor opslag: een voorbeeld van 1-op-1 hergebruik van gebouwen. In 2004 verloor de hal ook deze functie en werd besloten tot sloop.

Lackenby-hal van de staalfabriek Teesside in Engeland.

Bij de sloop is binnen zes maanden al het staal in stukken geknipt en in de hoogovens gerecycled. Demontage van de constructie tot de oorspronkelijke constructiedelen had weinig zin, omdat geen standaard profielen waren gebruikt. Bovendien waren de meeste verbindingen gelast of geklonken, wat het demonteren praktisch onmogelijk maakte. Het gerecyclde staal is uiteindelijk in de meest uiteenlopende producten terechtgekomen: van een terminal en een tribune tot auto-onderdelen en muntgeld.

Het nieuwe leven van de Lackenby-hal:

  • constructiestaal voor Terminal 5 van Heathrow Airport in Londen;
  • constructiestaal voor de nieuwe tribune van Oval Cricket Ground in Londen;
  • plaatstaal voor de overkluizing van Paddington Station in Londen;
  • plaatstaal voor de liggers van de A249-verkeersbrug naar het eiland Sheppey;
  • verzinkt stripstaal voor staalframebouw-woningen;
  • stripstaal voor de Royal Mint (muntslager) voor de productie van 1- en 2-pond muntstukken en
  • stripstaal voor auto-onderdelen.

Terminal 5, Heathrow Airport, Londen.

Brug A249 Isle of Sheppey.

Overkluizing Paddington Station, Londen.

Tribune Oval Cricket Ground, Londen.