Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Personeelstekort sta-in-de-weg naar klimaatneutraal in 2050
Het doel om de gebouwde omgeving van Nederland per 2050 klimaatneutraal te hebben, is ‘realistisch niet haalbaar’, stelt het EIB.
Hergebruiksprijs Staal 2024
Nog tot 27 mei a.s. kunt u uw staalbouwproject(en) inschrijven voor deelname aan de Nationale Staalprijs 2024. Daarbij kunt u tevens een gooi doen naar de Hergebruiksprijs Staal 2024.
CO2-uitstoot Nederlandse industrie scherp gedaald
Door minder te produceren en meer groene stroom te gebruiken, is de CO2-emissie van industriële bedrijven fors gedaald.
CO2-transport en -opslag in uitvoering
De aanleg van 's lands eerste grootschalige systeem voor transport- en opslag van CO2, Porthos, is van start gegaan.
Bouwemissietool gelanceerd
TNO introduceert de TNO Bouwemissietool, een zelf ontwikkelde rekentool voor snel inzicht in schadelijke emissies bij uitvoering bouwprojecten.
Daling CO2-emissies zet door, maar minder sterk
Ook het afgelopen jaar is de uitstoot van broeikasgassen in Nederland, waaronder kooldioxide, wederom afgenomen. De daling is echter minder groot dan vorig jaar, melden het CBS en het RIVM.

Voorbeeld recycling

Uitbreiding Nassauschool, Groningen (Skets Architectuurstudio).

Bij sloop van een gebouw wordt al het staal – zowel wapeningsstaal als constructiestaal – uit het gebouw gehaald en voor hergebruik bijeengebracht. Zelden of nooit is naderhand nog bekend waar het schroot precies naartoe is gegaan en hoe het nieuw producten is verwerkt. Bij een hal van de Teesside-staalfabriek van Corus in Engeland is wel nagegaan waar al het gerecycelde staal terecht is gekomen.

Lackenby-staalproductiehal

De Lackenby-staalproductiehal werd in 1956 gebouwd; een volume van 330 m. lang, 39 m. hoog en meer dan 70 m. breed. In de constructie is zo'n 20.000 ton staal verwerkt. De hal deed tot 1976 dienst als onderdeel van de staalfabriek. Daarna bleek de hal, vanwege de grote kolomvrije ruimten, zonder verdere aanpassingen geschikt voor opslag: een voorbeeld van 1-op-1 hergebruik van gebouwen. In 2004 verloor de hal ook deze functie en werd besloten tot sloop.

Lackenby-hal van de staalfabriek Teesside in Engeland.

Bij de sloop is binnen zes maanden al het staal in stukken geknipt en in de hoogovens gerecycled. Demontage van de constructie tot de oorspronkelijke constructiedelen had weinig zin, omdat geen standaard profielen waren gebruikt. Bovendien waren de meeste verbindingen gelast of geklonken, wat het demonteren praktisch onmogelijk maakte. Het gerecyclde staal is uiteindelijk in de meest uiteenlopende producten terechtgekomen: van een terminal en een tribune tot auto-onderdelen en muntgeld.

Het nieuwe leven van de Lackenby-hal:

  • constructiestaal voor Terminal 5 van Heathrow Airport in Londen;
  • constructiestaal voor de nieuwe tribune van Oval Cricket Ground in Londen;
  • plaatstaal voor de overkluizing van Paddington Station in Londen;
  • plaatstaal voor de liggers van de A249-verkeersbrug naar het eiland Sheppey;
  • verzinkt stripstaal voor staalframebouw-woningen;
  • stripstaal voor de Royal Mint (muntslager) voor de productie van 1- en 2-pond muntstukken en
  • stripstaal voor auto-onderdelen.

Terminal 5, Heathrow Airport, Londen.

Brug A249 Isle of Sheppey.

Overkluizing Paddington Station, Londen.

Tribune Oval Cricket Ground, Londen.