Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Staalproducent kiest het ruime sop met waterstof
Tata Steel gaat in zee met Van Dam Shipping voor de gezamenlijke ontwikkeling van een transportschip dat vaart op waterstof.
Tegemoetkoming voor energiebesparende MKB-ers
De afgelopen maanden heeft RVO een fors aantal aanvragen ontvangen voor de Subsidieregeling Verduurzaming MKB.
Opbouwfase Bouwakkoord Staal uit de startblokken
De opbouwfase van het Bouwakkoord Staal is gestart. Gewerkt wordt aan handelingsperspectieven voor een meer duurzame productie- en bouwpraktijk.
Zonnepanelen per 2025 verplicht bij nieuwe bedrijfsgebouwen
Vanaf 2025 dienen voortaan zonnepanelen te worden aangebracht op daken van nieuwe bedrijfsgebouwen.
Hyperloop in aantocht
In 2030 heeft Europa haar eerste commercieel draaiende hyperloop, verwacht Hardt Hyperloop.
Veel kantoorruimte nog onvoldoende duurzaam
Op dit moment is nog slechts 57 procent van alle kantoorruimte in Nederland voorzien van energielabel C of hoger, blijkt uit onderzoek van Colliers.
Almere krijgt eerste subsidievrije zonnepark op land
In Almere gaat Vattenfall een zonnepark op land aanleggen zónder overheidssubsidie.
Wet Stikstofreductie en Natuurverbetering van kracht
Hiermee is de weg vrij voor bouwactiviteiten zonder natuurvergunning in de nabijheid van beschermde natuurgebieden.

Voorbeeld recycling

Uitbreiding Nassauschool, Groningen (Skets Architectuurstudio).

Bij sloop van een gebouw wordt al het staal – zowel wapeningsstaal als constructiestaal – uit het gebouw gehaald en voor hergebruik bijeengebracht. Zelden of nooit is naderhand nog bekend waar het schroot precies naartoe is gegaan en hoe het nieuw producten is verwerkt. Bij een hal van de Teesside-staalfabriek van Corus in Engeland is wel nagegaan waar al het gerecycelde staal terecht is gekomen.

Lackenby-staalproductiehal

De Lackenby-staalproductiehal werd in 1956 gebouwd; een volume van 330 m. lang, 39 m. hoog en meer dan 70 m. breed. In de constructie is zo'n 20.000 ton staal verwerkt. De hal deed tot 1976 dienst als onderdeel van de staalfabriek. Daarna bleek de hal, vanwege de grote kolomvrije ruimten, zonder verdere aanpassingen geschikt voor opslag: een voorbeeld van 1-op-1 hergebruik van gebouwen. In 2004 verloor de hal ook deze functie en werd besloten tot sloop.

Lackenby-hal van de staalfabriek Teesside in Engeland.

Bij de sloop is binnen zes maanden al het staal in stukken geknipt en in de hoogovens gerecycled. Demontage van de constructie tot de oorspronkelijke constructiedelen had weinig zin, omdat geen standaard profielen waren gebruikt. Bovendien waren de meeste verbindingen gelast of geklonken, wat het demonteren praktisch onmogelijk maakte. Het gerecyclde staal is uiteindelijk in de meest uiteenlopende producten terechtgekomen: van een terminal en een tribune tot auto-onderdelen en muntgeld.

Het nieuwe leven van de Lackenby-hal:

  • constructiestaal voor Terminal 5 van Heathrow Airport in Londen;
  • constructiestaal voor de nieuwe tribune van Oval Cricket Ground in Londen;
  • plaatstaal voor de overkluizing van Paddington Station in Londen;
  • plaatstaal voor de liggers van de A249-verkeersbrug naar het eiland Sheppey;
  • verzinkt stripstaal voor staalframebouw-woningen;
  • stripstaal voor de Royal Mint (muntslager) voor de productie van 1- en 2-pond muntstukken en
  • stripstaal voor auto-onderdelen.

Terminal 5, Heathrow Airport, Londen.

Brug A249 Isle of Sheppey.

Overkluizing Paddington Station, Londen.

Tribune Oval Cricket Ground, Londen.