Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Aanbesteed op meerwaarde
Voor hoogwaardige nieuwe scholen tegen aanvaardbare kosten, sluit de gemeente Amsterdam donderdag 25 mei a.s. raamovereenkomsten met drie consortia.
Run op subsidieregeling emissieloos bouwmaterieel
Aanvragen voor SSEB-subsidie overschrijden (nu al) het beschikbare budget.
Mega-opslag voor duurzame elektriciteit in Delfzijl
In het Groningse Delfzijl komt de grootste opslagfaciliteit voor duurzame elektriciteit in Europa. De ‘mega-batterij’ kan straks ruim 1 GigaWattuur stroom bewaren.
Klaar voor gebruik: NTA hergebruik constructiestaal
Dinsdag 6 juni a.s. wordt in Leiden de NTA 8713 Hergebruik van constructiestaal gelanceerd.
Samen voor duurzame industrie
Nederland en Frankrijk hebben een overeenkomst gesloten tot nauwere samenwerking bij het verduurzamen van de industrie in beide landen.
Steeds meer stroom uit hernieuwbare bronnen
De winning van elektriciteit uit zonnepanelen, windmolens en andere hernieuwbare bronnen is in 2022 met 20% gestegen.
Steun voor verduurzaming industrie
De rijksoverheid stelt het bedrijfsleven 270 miljoen beschikbaar voor CO2-reductie.
Gulden Feniks 2023 open voor inschrijving
Nationaal Renovatie Platform opent inschrijving voor Gulden Feniks 2023.

Voorbeeld recycling

Uitbreiding Nassauschool, Groningen (Skets Architectuurstudio).

Bij sloop van een gebouw wordt al het staal – zowel wapeningsstaal als constructiestaal – uit het gebouw gehaald en voor hergebruik bijeengebracht. Zelden of nooit is naderhand nog bekend waar het schroot precies naartoe is gegaan en hoe het nieuw producten is verwerkt. Bij een hal van de Teesside-staalfabriek van Corus in Engeland is wel nagegaan waar al het gerecycelde staal terecht is gekomen.

Lackenby-staalproductiehal

De Lackenby-staalproductiehal werd in 1956 gebouwd; een volume van 330 m. lang, 39 m. hoog en meer dan 70 m. breed. In de constructie is zo'n 20.000 ton staal verwerkt. De hal deed tot 1976 dienst als onderdeel van de staalfabriek. Daarna bleek de hal, vanwege de grote kolomvrije ruimten, zonder verdere aanpassingen geschikt voor opslag: een voorbeeld van 1-op-1 hergebruik van gebouwen. In 2004 verloor de hal ook deze functie en werd besloten tot sloop.

Lackenby-hal van de staalfabriek Teesside in Engeland.

Bij de sloop is binnen zes maanden al het staal in stukken geknipt en in de hoogovens gerecycled. Demontage van de constructie tot de oorspronkelijke constructiedelen had weinig zin, omdat geen standaard profielen waren gebruikt. Bovendien waren de meeste verbindingen gelast of geklonken, wat het demonteren praktisch onmogelijk maakte. Het gerecyclde staal is uiteindelijk in de meest uiteenlopende producten terechtgekomen: van een terminal en een tribune tot auto-onderdelen en muntgeld.

Het nieuwe leven van de Lackenby-hal:

  • constructiestaal voor Terminal 5 van Heathrow Airport in Londen;
  • constructiestaal voor de nieuwe tribune van Oval Cricket Ground in Londen;
  • plaatstaal voor de overkluizing van Paddington Station in Londen;
  • plaatstaal voor de liggers van de A249-verkeersbrug naar het eiland Sheppey;
  • verzinkt stripstaal voor staalframebouw-woningen;
  • stripstaal voor de Royal Mint (muntslager) voor de productie van 1- en 2-pond muntstukken en
  • stripstaal voor auto-onderdelen.

Terminal 5, Heathrow Airport, Londen.

Brug A249 Isle of Sheppey.

Overkluizing Paddington Station, Londen.

Tribune Oval Cricket Ground, Londen.