Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Windmolens jagen staaltoepassing aan
Ook de laatste jaren blijft de afzet van constructiestaal voor de bouw in de lift zitten. Dat zit 'm vooral in de aanwas van windmolens.
Niet slecht, maar nog lang niet goed genoeg
Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) presenteert onderzoekresultaten CO2-intensieve productieprocessen industriƫle bedrijven.
Milieu-investeringen bedrijfsleven in de lift
Steeds meer bedrijven trekken steeds meer geld uit voor behoud en verbetering van het leefmilieu, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Autofabrikant tekent voor groen staal
Tata Steel Nederland en Ford hebben een principeakkoord gesloten voor levering van groen staal aan de autofabrikant in Europa.
Vernieuwde productkaarten constructiestaal in NMD
De Nationale Milieudatabase (NMD) is sinds vorige maand aangevuld met volledig vernieuwde productkaarten voor constructiestaal.
Roadmap Bouwakkoord Staal ter consultatie
Bouwakkoord Staal presenteert concept Roadmap met handelingsperspectieven voor verduurzaming staal in de bouw.

TC1 beleeft innovaties bij ArcelorMittal

ArcelorMittal Luxemburg was de bestemming van de excursie, vrijdag 1 maart jl., van de Technische Commissie 1 Duurzaamheid van Bouwen met Staal. De negen commissieleden, gecompleteerd door Bouwen met Staal-directeur Frank Maatje, kregen een gevarieerd programma voorgeschoteld met lezingen en een rondgang over het fabriekscomplex van de staalproducent in het Luxemburgse Esch-Belval.

100% recycling

In Esch-Belval waren vanaf de jaren ’20 van de vorige eeuw 36 kleinere hoogovens actief. Ze vervaardigden staal uit ijzererts met kolen (volgens het oxystaalproces, Blast Furnance Proces). Mede vanwege de ijzererts-schaarste zijn ze inmiddels allemaal vervangen door elektro-ovens. In deze ovens wordt staal gemaakt van 100% schroot. Het gebruikte staal wordt direct omgezet in nieuw staal, zónder inzet van grondstoffen. Ook gebruikt verzinkt staal kan worden verwerkt via dit elektrostaalproces (Electric Arc Furnace Proces). Het teruggewonnen zink wordt dan opnieuw gebruikt bij de productie van nieuw zink.

Staal van de toekomst

Het hoofdkantoor van Arcelor-Mittal, even verderop in Esch, bood plaats aan een serie korte voordrachten. Namens ArcelorMittal Long Carbon Europe deed technisch adviseur Marc May een boekje open over HISTAR, een nieuwe serie warmgewalste profielen in de hogere staalsoorten S 355 en S 460. De pluspunten van dit hoge-sterktestaal ten opzichte van het gangbare S 235 komen, zo leert May’s presentatie, vooral over het voetlicht bij de zwaardere profielen.

Zo is een HD 400x1086-kolom in S 460, bij een kniklengte van 4,2 m, in staat om maar liefst 53.000 kN belasting opnemen. Dezelfde kolom in S 355 draagt 38.000 kN. De uitvoering in S 235 kan slechts maximaal 28.000 kN aan. Het grotere draagvermogen gaat samen met een aanzienlijke gewichtsbesparing. Een 3,5 m lange HD 400-kolom in S 460 bespaart, aldus May, al zo’n 26% op materiaal ten opzichte van S 355. De reductie op de kosten van materiaal, fabricage en montage kunnen, vergeleken met conventioneel staal, oplopen tot 50%.

Het hoge-sterktestaal van ArcelorMittal heeft inmiddels zijn toepassing gevonden in de utiliteitsbouw, industriebouw én infrastructuur in Europa, China en de VS. De skyline van New York, bijvoorbeeld, is zonder hoge-sterktestaal nauwelijks nog denkbaar. De HISTAR-profielen zijn onder meer terug te vinden in de draagconstructies van de Hearst Tower (Norman Foster and Partners; foto links) en het toekomstige WTC New York, de Freedom Tower (Skidmore, Owings, Merrill; foto's midden en rechts). Een recente toepassing van hoge-sterktestaal in ons land is het Stadskantoor Utrecht (Kraaijvanger • i.s.m. Christian Müller).

De TC1-excursie werd begeleid door een ArcelorMittal-delegatie van onder meer Witry Alain
 (ArcelorMittal Commercial Sections Benelux Long Carbon Europe), Wim Gijsen (ArcelorMittal Distribution Solutions Benelux), Jeroen Lelarge (ArcelorMittal Distribution Solutions Benelux) en Georges Axmann (ArcelorMittal Commercial Sections).

  • De presentaties van Marc May en TC1-voorzitter Bart van Leeuwen (Movares) zijn verkrijgbaar in de downloadsectie.

  • Foto's excursie ArcelorMittal, Esch-Belval: Stefan Greven (TC1-lid en Ingenieursbureau Amsterdam).