Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

PBL: Tijd dringt voor aanpak milieuproblemen
Dat is de boodschap van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) aan het kabinet.
TU Eindhoven begint energie-instituut
Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft het Eindhoven Institute for Renewable Energy Systems (EIRES) geopend.
HYBRIT geopend
De premier Zweden heeft de nieuwe, duurzame staalfabriek van SSAB en partners geopend.
Circulaire maatregelen in Bepalingsmethode Milieuprestatie
Minister Ollengren wil de Bepalingsmethode Milieuprestatie Bouwwerken uitbreiden met de milieuprestaties van circulaire maatregelen.
Drie kanshebbers Nationale Duurzaamheidsprijs Staal 2020
Voor de Nationale Duurzaamheidsprijs Staal zijn ditmaal drie staalbouwprojecten genomineerd.

TC1 beleeft innovaties bij ArcelorMittal

ArcelorMittal Luxemburg was de bestemming van de excursie, vrijdag 1 maart jl., van de Technische Commissie 1 Duurzaamheid van Bouwen met Staal. De negen commissieleden, gecompleteerd door Bouwen met Staal-directeur Frank Maatje, kregen een gevarieerd programma voorgeschoteld met lezingen en een rondgang over het fabriekscomplex van de staalproducent in het Luxemburgse Esch-Belval.

100% recycling

In Esch-Belval waren vanaf de jaren ’20 van de vorige eeuw 36 kleinere hoogovens actief. Ze vervaardigden staal uit ijzererts met kolen (volgens het oxystaalproces, Blast Furnance Proces). Mede vanwege de ijzererts-schaarste zijn ze inmiddels allemaal vervangen door elektro-ovens. In deze ovens wordt staal gemaakt van 100% schroot. Het gebruikte staal wordt direct omgezet in nieuw staal, zónder inzet van grondstoffen. Ook gebruikt verzinkt staal kan worden verwerkt via dit elektrostaalproces (Electric Arc Furnace Proces). Het teruggewonnen zink wordt dan opnieuw gebruikt bij de productie van nieuw zink.

Staal van de toekomst

Het hoofdkantoor van Arcelor-Mittal, even verderop in Esch, bood plaats aan een serie korte voordrachten. Namens ArcelorMittal Long Carbon Europe deed technisch adviseur Marc May een boekje open over HISTAR, een nieuwe serie warmgewalste profielen in de hogere staalsoorten S 355 en S 460. De pluspunten van dit hoge-sterktestaal ten opzichte van het gangbare S 235 komen, zo leert May’s presentatie, vooral over het voetlicht bij de zwaardere profielen.

Zo is een HD 400x1086-kolom in S 460, bij een kniklengte van 4,2 m, in staat om maar liefst 53.000 kN belasting opnemen. Dezelfde kolom in S 355 draagt 38.000 kN. De uitvoering in S 235 kan slechts maximaal 28.000 kN aan. Het grotere draagvermogen gaat samen met een aanzienlijke gewichtsbesparing. Een 3,5 m lange HD 400-kolom in S 460 bespaart, aldus May, al zo’n 26% op materiaal ten opzichte van S 355. De reductie op de kosten van materiaal, fabricage en montage kunnen, vergeleken met conventioneel staal, oplopen tot 50%.

Het hoge-sterktestaal van ArcelorMittal heeft inmiddels zijn toepassing gevonden in de utiliteitsbouw, industriebouw én infrastructuur in Europa, China en de VS. De skyline van New York, bijvoorbeeld, is zonder hoge-sterktestaal nauwelijks nog denkbaar. De HISTAR-profielen zijn onder meer terug te vinden in de draagconstructies van de Hearst Tower (Norman Foster and Partners; foto links) en het toekomstige WTC New York, de Freedom Tower (Skidmore, Owings, Merrill; foto's midden en rechts). Een recente toepassing van hoge-sterktestaal in ons land is het Stadskantoor Utrecht (Kraaijvanger • i.s.m. Christian Müller).

De TC1-excursie werd begeleid door een ArcelorMittal-delegatie van onder meer Witry Alain
 (ArcelorMittal Commercial Sections Benelux Long Carbon Europe), Wim Gijsen (ArcelorMittal Distribution Solutions Benelux), Jeroen Lelarge (ArcelorMittal Distribution Solutions Benelux) en Georges Axmann (ArcelorMittal Commercial Sections).

  • De presentaties van Marc May en TC1-voorzitter Bart van Leeuwen (Movares) zijn verkrijgbaar in de downloadsectie.

  • Foto's excursie ArcelorMittal, Esch-Belval: Stefan Greven (TC1-lid en Ingenieursbureau Amsterdam).