projecten > Drijvend paviljoen (Rotterdam)

Nieuws
10 Miljoen euro extra voor circulaire (bouw)economie
Dit jaar trekt het kabinet 10 miljoen euro extra uit om ondernemers te stimuleren tot investeren in een circulaire (bouw)economie.
Eurofer presenteert masterplan koolstofneutrale productie
Eurofer, de Europese organisatie voor de staalindustrie in de EU, heeft onlangs een masterplan geďntroduceerd voor de transformatie naar koolstofneutrale fabricage van onder meer staal per 2050.
Buiksloterham heeft grootste zonnedak van Amsterdam
Het dak van een parkeergarage in de wijk Buiksloterham staat sinds kort te boek als het grootste zonnedak van de hoofdstad.
Malieveldverklaring ‘Emissievrij' gepresenteerd
26 Bedrijven en organisaties uit de bouw introduceren hun gezamenlijke ‘Malieveldverklaring Emissievrij ontwerpen, ontwikkelen en bouwen'.
Energiecoöperaties op stoom
In 2019 hebben Nederlandse energiecollectieven en –coöperaties tot nu toe 17 keer meer zonnestroom laten opwekken dan in 2015. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde, vijfde editie van de Lokale Energie Monitor van Hier Opgewekt en RVO.nl.
Thyssenkrupp test waterstof voor ‘groen staal’
In Duisburg is thyssenkrupp gestart met tests voor de inzet van waterstof als reductiemiddel in het hoogovenproces. De waterstof dient de CO2-neutrale opvolger te worden van het huidige gemalen steenkool.

Drijvend paviljoen (Rotterdam)

____

De gemeente Rotterdam heeft toekomstplannen voor duurzame drijvende wijken in het Stadshavengebied. De mogelijkheden van deze innovatie worden gedemonstreerd in en mét het drijvend paviljoen in de Rijnhaven. Het paviljoen vormt het onderkomen van een info- en expo-centrum, waarin het wonen op het water centraal staat. Het complex bestaat uit drie geschakelde halve bollen, elk 12 m hoog en respectievelijk 18,5, 20 en 24 m in doorsnede. Het drietal heeft een gezamenlijk vloeroppervlakte van 46 x 24 m.

De drie koepels delen één drijflichaam, het tweede drijflichaam fungeert als ontmoetingsplein. De drijflichamen zijn opgebouwd uit vijf lagen geëxpandeerd polystyreen (EPS) van 20 tot 75 cm dik. In de dikste laag ligt een grid van betonnen balken met daarop een betonnen vloer en rondom betonnen platen, die als harde schil het eiland beschermen tegen de invloed van bijvoorbeeld golfslag. Het drijflichaam kan toe met een beperkte dikte van 2,25 m, dankzij de licht-gewicht opbouw van de koepels: staalconstructies, bedekt met ETFE-folie. Het ETFE-folie is een zeer transparante kunststof van Vector Foiltec dat ongeveer 100 keer lichter is dan glas.

Het paviljoen voorziet in hoge mate in de eigen energiebehoefte. Door een indeling in verschillende ‘klimaatzones’ wordt de energie daar gebruikt waar het op dat moment nodig is. De energie voor verwarming en koeling komt van zonnecollectoren en het oppervlaktewater.

In het auditorium – de kleinste koepel – zijn PCM’s toegepast vanwege de snel wisselende warmtebelasting door de wisselende bezettingen. De PCM’s dienen de temperatuurfluctuaties in de ruimte op te vangen.
Bij vraag naar koeling overdag wordt gekoeld door recirculatie van lucht langs het PCM en via indirecte adiabatische koeling in combinatie met sorptie en zonnecollectoren. In de avonduren zorgt een luchtbehandelingskast ervoor dat het pcm weer wordt ‘geladen’.

_____

oplevering: 2010 • opdracht: Gemeente Rotterdam (Rotterdam Climate Initiative) • ontwerp: Public Domain Architecten en Deltasync • bouwfysica: DWA • installatietechniek: Unica  • uitvoering: Dura Vermeer Bouw Rotterdam • foto's: René de Wit

_____

Louis Braillelaan 80      2719 EK  Zoetermeer      Tel: +31(0)88 353 12 12      Colofon      Disclaimer      Sitemap
Bouwen met Staal  © 2020      Uitvoering: Bruikman Reclame  +  LinkmasterMonkey