tools (BmS) > Tool milieubelasting transport

Nieuws
Thyssenkrupp test waterstof voor ‘groen staal’
In Duisburg is thyssenkrupp gestart met tests voor de inzet van waterstof als reductiemiddel in het hoogovenproces. De waterstof dient de CO2-neutrale opvolger te worden van het huidige gemalen steenkool.
Stikstof update
De problematiek rond stikstofdepositie en PFAS tekent zich nu ook af in de cijfers van het CBS.
PBL: ‘49% CO2-reductie in 2030 bijna wel haalbaar’
Het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) heeft haar eerste verkenning van het Klimaatakkoord afgerond. Het PBL heeft onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van de reductie van CO2, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord dat eind juni van dit jaar is gepresenteerd.
Kabinet presenteert maatregelen stikstof en PFAS
Vanmorgen heeft het kabinet het pakket aan maatregelen gepresenteerd om het probleem rond de stikstofdepositie en PFAS op korte termijn het hoofd te bieden.
Windenergie wint terrein
Het gaat de productie van windenergie in ons land voor de wind. Dat is te zien op Energieopwek.nl
‘Bouwkosten nieuwbouwwoningen fors omhoog door BENG’
Door de nieuwe BENG-eisen per 1 juli 2020 gaan de kosten voor het bouwen van nieuwe woningen volgend jaar vijf procent extra stijgen. Dat heeft bouwkostenbureau BDB berekend in opdracht van Arcadis.
13.000 woningen in bestaande utiliteitsbouw
Afgelopen jaar zijn in totaal 13.000 nieuwe woningen ingevoegd in bestaande gebouwen die hun utilitaire functie hebben verloren.
KIVI Award voor Andy van den Dobbelsteen
Andy van den Dobbelsteen (hoogleraar Climate Design & Sustainability, Faculteit Bouwkunde, TU Delft) heeft afgelopen maandag tijdens de Dag van de Ingenieur de Academic Society Award van het KIVI (Koninklijk Instituut voor Ingenieurs) in ontvangst genomen.
Subsidieregeling energieinnovatie afgepast op Klimaatakkoord
Te subsidiëren projecten moeten vooral gaan bijdragen aan reductie van CO2-uitstoot.

Tool millieubelasting transport

Deze tool op www.dutchhall.nl berekent – gratis – hoeveel CO2 vrijkomt bij het vervoer van een staalconstructie(deel) vanaf het staalconstructiebedrijf naar de bouwlocatie. Vooral voor staalbouwers is de tool een handig hulpmiddel om snel na te gaan welke transportwijze het meest milieuvriendelijk uitpakt voor de levering van hun geprefabriceerde producten.

De tool bepaalt de CO2-emissie volgens de methode in NEN-EN 15978 ‘Duurzaamheid van constructies – Beoordeling van milieuprestaties van gebouwen’. Deze rekenmethode is gebaseerd op de Life Cycle Assesments (LCA’s) en overige gekwantificeerde informatie die de milieu-effecten van bouwmaterialen en -producten over de gehele levensduur van een gebouw beschrijven. De data zijn afkomstig van Environmental Product Declarations (EPD). De methode maakt het mogelijk de waarden per fase van de levensduur in een module te declareren. Voor het transport is dat Module A4. De waarden zijn ontleend aan de CO2-emissiefactoren voor transport per december 2015.

De tool kan de CO2-uitstoot bepalen voor vier verschillende typen transportmiddelen: zeeschip, binnenvaartschip, trein en vrachtauto. Bij een zeeschip en binnenvaartschip is nader te selecteren op tonnage. De uitstoot is namelijk afhankelijk van het tonnage, de lading die het schip maximaal kan vervoeren. Hetzelfde geldt voor het type trein (diesel, elektrisch of de combinatie van beide) en het type vrachtauto (minder dan 20 ton, 20 ton of meer óf een trekker met oplegger).

Nadat u ook de afstand (in km.) heeft gekozen en de bepaal-button heeft aangeklikt, verrekent de tool de verkozen afstand met de uitstoot in gram CO2 per tonkm van het verkozen vervoermiddel en rekent dit om vervolgens om naar de uitstoot in kg CO2 per ton. Zo komt bijvoorbeeld het staaltransport per elektrische trein over een afstand van 50 km bij 25 g CO2/ton km op 1,3 kg CO2/ton. Door vooraf meerdere vervoersmodaliteiten te selecteren, kunt u de emissies van deze modaliteiten onderling vergelijken.

Louis Braillelaan 80      2719 EK  Zoetermeer      Tel: +31(0)88 353 12 12      Colofon      Disclaimer      Sitemap
Bouwen met Staal  © 2019      Uitvoering: Bruikman Reclame  +  LinkmasterMonkey