Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Aanbesteed op meerwaarde
Voor hoogwaardige nieuwe scholen tegen aanvaardbare kosten, sluit de gemeente Amsterdam donderdag 25 mei a.s. raamovereenkomsten met drie consortia.
Run op subsidieregeling emissieloos bouwmaterieel
Aanvragen voor SSEB-subsidie overschrijden (nu al) het beschikbare budget.
Mega-opslag voor duurzame elektriciteit in Delfzijl
In het Groningse Delfzijl komt de grootste opslagfaciliteit voor duurzame elektriciteit in Europa. De ‘mega-batterij’ kan straks ruim 1 GigaWattuur stroom bewaren.
Klaar voor gebruik: NTA hergebruik constructiestaal
Dinsdag 6 juni a.s. wordt in Leiden de NTA 8713 Hergebruik van constructiestaal gelanceerd.
Samen voor duurzame industrie
Nederland en Frankrijk hebben een overeenkomst gesloten tot nauwere samenwerking bij het verduurzamen van de industrie in beide landen.
Steeds meer stroom uit hernieuwbare bronnen
De winning van elektriciteit uit zonnepanelen, windmolens en andere hernieuwbare bronnen is in 2022 met 20% gestegen.
Steun voor verduurzaming industrie
De rijksoverheid stelt het bedrijfsleven 270 miljoen beschikbaar voor CO2-reductie.
Gulden Feniks 2023 open voor inschrijving
Nationaal Renovatie Platform opent inschrijving voor Gulden Feniks 2023.

Tool millieubelasting transport

Deze tool op www.dutchhall.nl berekent – gratis – hoeveel CO2 vrijkomt bij het vervoer van een staalconstructie(deel) vanaf het staalconstructiebedrijf naar de bouwlocatie. Vooral voor staalbouwers is de tool een handig hulpmiddel om snel na te gaan welke transportwijze het meest milieuvriendelijk uitpakt voor de levering van hun geprefabriceerde producten.

De tool bepaalt de CO2-emissie volgens de methode in NEN-EN 15978 ‘Duurzaamheid van constructies – Beoordeling van milieuprestaties van gebouwen’. Deze rekenmethode is gebaseerd op de Life Cycle Assesments (LCA’s) en overige gekwantificeerde informatie die de milieu-effecten van bouwmaterialen en -producten over de gehele levensduur van een gebouw beschrijven. De data zijn afkomstig van Environmental Product Declarations (EPD). De methode maakt het mogelijk de waarden per fase van de levensduur in een module te declareren. Voor het transport is dat Module A4. De waarden zijn ontleend aan de CO2-emissiefactoren voor transport per december 2015.

De tool kan de CO2-uitstoot bepalen voor vier verschillende typen transportmiddelen: zeeschip, binnenvaartschip, trein en vrachtauto. Bij een zeeschip en binnenvaartschip is nader te selecteren op tonnage. De uitstoot is namelijk afhankelijk van het tonnage, de lading die het schip maximaal kan vervoeren. Hetzelfde geldt voor het type trein (diesel, elektrisch of de combinatie van beide) en het type vrachtauto (minder dan 20 ton, 20 ton of meer óf een trekker met oplegger).

Nadat u ook de afstand (in km.) heeft gekozen en de bepaal-button heeft aangeklikt, verrekent de tool de verkozen afstand met de uitstoot in gram CO2 per tonkm van het verkozen vervoermiddel en rekent dit om vervolgens om naar de uitstoot in kg CO2 per ton. Zo komt bijvoorbeeld het staaltransport per elektrische trein over een afstand van 50 km bij 25 g CO2/ton km op 1,3 kg CO2/ton. Door vooraf meerdere vervoersmodaliteiten te selecteren, kunt u de emissies van deze modaliteiten onderling vergelijken.