Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Emissie broeikasgassen 3,7 procent gedaald
In de Europese Unie is de uitstoot van broeikasgassen het afgelopen jaar met 3,7 procent gedaald. Ten opzichte van het ‘referentiejaar’ 1990 zijn de emissies per 2019 zo’n 24 procent lager.
Goud voor Park Hoog Oostduin Den Haag
De NRP Gulden Feniks, de jaarlijkse prijs voor renovatie- en transformatieprojecten in ons land, heeft dit jaar drie winnaars opgeleverd. De prijs voor beste transformatie gaat naar het ‘gestaalde’ Park Hoog Oostduin in Den Haag, naar ontwerp van cepezed.
Opmars duurzame energie niet gestuit door corona
Ondanks de coronacrisis gaat het duurzaam opwekken van energie onverminderd door; dit jaar gaat ‘t zelfs beter dan ooit. Dat meldt het Internationaal Energie Agentschap (IEA).
Groene mijlpaal in IJmuiden
Windpark Ferrum heet het nieuwe windpark op het terrein van Tata Steel in IJmuiden.
Grote steden bedreven in transformeren
Het herbestemmen van voormalige kantoren, scholen en winkels tot woningen. In de grote Nederlandse steden gebeurt dat inmiddels op grote schaal, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS over 2019.
CO2-uitstoot fors omlaag door coronacrisis
De uitstoot van CO2 is in het eerste halfjaar van 2020 wereldwijd met 8,8 procent verminderd, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Zeven kandidaten voor NRP Gulden Feniks
De NRP Gulden Feniks, de jaarlijkse prijs voor Nederlandse projecten in renovatie, transformatie en gebieds(her)ontwikkeling, telt dit jaar zeven genomineerden. U herkent er vast wel één of twee.

Tool millieubelasting transport

Deze tool op www.dutchhall.nl berekent – gratis – hoeveel CO2 vrijkomt bij het vervoer van een staalconstructie(deel) vanaf het staalconstructiebedrijf naar de bouwlocatie. Vooral voor staalbouwers is de tool een handig hulpmiddel om snel na te gaan welke transportwijze het meest milieuvriendelijk uitpakt voor de levering van hun geprefabriceerde producten.

De tool bepaalt de CO2-emissie volgens de methode in NEN-EN 15978 ‘Duurzaamheid van constructies – Beoordeling van milieuprestaties van gebouwen’. Deze rekenmethode is gebaseerd op de Life Cycle Assesments (LCA’s) en overige gekwantificeerde informatie die de milieu-effecten van bouwmaterialen en -producten over de gehele levensduur van een gebouw beschrijven. De data zijn afkomstig van Environmental Product Declarations (EPD). De methode maakt het mogelijk de waarden per fase van de levensduur in een module te declareren. Voor het transport is dat Module A4. De waarden zijn ontleend aan de CO2-emissiefactoren voor transport per december 2015.

De tool kan de CO2-uitstoot bepalen voor vier verschillende typen transportmiddelen: zeeschip, binnenvaartschip, trein en vrachtauto. Bij een zeeschip en binnenvaartschip is nader te selecteren op tonnage. De uitstoot is namelijk afhankelijk van het tonnage, de lading die het schip maximaal kan vervoeren. Hetzelfde geldt voor het type trein (diesel, elektrisch of de combinatie van beide) en het type vrachtauto (minder dan 20 ton, 20 ton of meer óf een trekker met oplegger).

Nadat u ook de afstand (in km.) heeft gekozen en de bepaal-button heeft aangeklikt, verrekent de tool de verkozen afstand met de uitstoot in gram CO2 per tonkm van het verkozen vervoermiddel en rekent dit om vervolgens om naar de uitstoot in kg CO2 per ton. Zo komt bijvoorbeeld het staaltransport per elektrische trein over een afstand van 50 km bij 25 g CO2/ton km op 1,3 kg CO2/ton. Door vooraf meerdere vervoersmodaliteiten te selecteren, kunt u de emissies van deze modaliteiten onderling vergelijken.