Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Doel duurzame-energieproductie vraagt om volharding
Het nationale streven om in Nederland per 2030 tenminste 35 terawattuur (TWh) aan stroom duurzaam op te wekken, is nog altijd bereikbaar, maar vraagt wel doorzettingsvermogen.
Statistical Review of World Energy: 2023, duaal duurzaam
De winning van energie uit duurzame bronnen (zon en wind) is wereldwijd met 13 procent gestegen, zo wordt duidelijk uit de ‘Statistical Review of World Energy’. Minder positief is dat ook het energiegebruik én de uitstoot van CO2 als gevolg van energiegebruik op aarde flink is toegenomen.
Nu ook in Nationale Milieudatabase: staalframebouw
De nieuwe verklaring vertegenwoordigt frames van koudgevormde staalprofielen met wanddikten (plaatdikten) van 1–2 mm.
Windparken gezamenlijk ontmantelen
Sif Decom en Ballast Nedam gaan samen de ontmanteling van verouderde fundaties van offshore windparken aanpakken.
Personeelstekort sta-in-de-weg naar klimaatneutraal in 2050
Het doel om de gebouwde omgeving van Nederland per 2050 klimaatneutraal te hebben, is ‘realistisch niet haalbaar’, stelt het EIB.
Bouwemissietool gelanceerd
TNO introduceert de TNO Bouwemissietool, een zelf ontwikkelde rekentool voor snel inzicht in schadelijke emissies bij uitvoering bouwprojecten.

Tool millieubelasting transport

Deze tool op www.dutchhall.nl berekent – gratis – hoeveel CO2 vrijkomt bij het vervoer van een staalconstructie(deel) vanaf het staalconstructiebedrijf naar de bouwlocatie. Vooral voor staalbouwers is de tool een handig hulpmiddel om snel na te gaan welke transportwijze het meest milieuvriendelijk uitpakt voor de levering van hun geprefabriceerde producten.

De tool bepaalt de CO2-emissie volgens de methode in NEN-EN 15978 ‘Duurzaamheid van constructies – Beoordeling van milieuprestaties van gebouwen’. Deze rekenmethode is gebaseerd op de Life Cycle Assesments (LCA’s) en overige gekwantificeerde informatie die de milieu-effecten van bouwmaterialen en -producten over de gehele levensduur van een gebouw beschrijven. De data zijn afkomstig van Environmental Product Declarations (EPD). De methode maakt het mogelijk de waarden per fase van de levensduur in een module te declareren. Voor het transport is dat Module A4. De waarden zijn ontleend aan de CO2-emissiefactoren voor transport per december 2015.

De tool kan de CO2-uitstoot bepalen voor vier verschillende typen transportmiddelen: zeeschip, binnenvaartschip, trein en vrachtauto. Bij een zeeschip en binnenvaartschip is nader te selecteren op tonnage. De uitstoot is namelijk afhankelijk van het tonnage, de lading die het schip maximaal kan vervoeren. Hetzelfde geldt voor het type trein (diesel, elektrisch of de combinatie van beide) en het type vrachtauto (minder dan 20 ton, 20 ton of meer óf een trekker met oplegger).

Nadat u ook de afstand (in km.) heeft gekozen en de bepaal-button heeft aangeklikt, verrekent de tool de verkozen afstand met de uitstoot in gram CO2 per tonkm van het verkozen vervoermiddel en rekent dit om vervolgens om naar de uitstoot in kg CO2 per ton. Zo komt bijvoorbeeld het staaltransport per elektrische trein over een afstand van 50 km bij 25 g CO2/ton km op 1,3 kg CO2/ton. Door vooraf meerdere vervoersmodaliteiten te selecteren, kunt u de emissies van deze modaliteiten onderling vergelijken.