Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Meeste daken utiliteitsgebouwen geschikt voor zonnepanelen.
De meeste daken van bestaande utiliteitsgebouwen lenen zich voor zonnepanelen, zo blijkt uit recent onderzoek.
Extra fiscaal voordeel voor circulair investeren
De MIA- en Vamil-regelingen zijn vernieuwd. Investeren in de circulaire (bouw)economie is hiermee nog aantrekkelijker geworden.
Doe mee aan de Nationale Duurzaamheidsprijs Staal
Per 1 januari van het nieuwe jaar kunt u weer projecten indienen voor de Nationale Staalprijs én de Nationale Duurzaamheidsprijs Staal 2022.
Recycling metalen bespaart fors op CO2-uitstoot
Het recyclen van staal geeft forse besparingen op de uitstoot van CO2, zo blijkt uit een recente studie van CE Delft.
Koplopers zetten koers naar Bouwakkoord Staal
De strategische en inhoudelijke voorbereidingen voor een Bouwakkoord Staal zijn uit de startblokken.
Groen licht voor groene waterstof
Per 2030 wil Tata Steel Nederland staal gaan maken met waterstof. Die ambitie is haalbaar, concludeert onderzoeksinstituut Roland Berger.
Almere krijgt eerste subsidievrije zonnepark op land
In Almere gaat Vattenfall een zonnepark op land aanleggen zónder overheidssubsidie.
Wet Stikstofreductie en Natuurverbetering van kracht
Hiermee is de weg vrij voor bouwactiviteiten zonder natuurvergunning in de nabijheid van beschermde natuurgebieden.

Tool millieubelasting transport

Deze tool op www.dutchhall.nl berekent – gratis – hoeveel CO2 vrijkomt bij het vervoer van een staalconstructie(deel) vanaf het staalconstructiebedrijf naar de bouwlocatie. Vooral voor staalbouwers is de tool een handig hulpmiddel om snel na te gaan welke transportwijze het meest milieuvriendelijk uitpakt voor de levering van hun geprefabriceerde producten.

De tool bepaalt de CO2-emissie volgens de methode in NEN-EN 15978 ‘Duurzaamheid van constructies – Beoordeling van milieuprestaties van gebouwen’. Deze rekenmethode is gebaseerd op de Life Cycle Assesments (LCA’s) en overige gekwantificeerde informatie die de milieu-effecten van bouwmaterialen en -producten over de gehele levensduur van een gebouw beschrijven. De data zijn afkomstig van Environmental Product Declarations (EPD). De methode maakt het mogelijk de waarden per fase van de levensduur in een module te declareren. Voor het transport is dat Module A4. De waarden zijn ontleend aan de CO2-emissiefactoren voor transport per december 2015.

De tool kan de CO2-uitstoot bepalen voor vier verschillende typen transportmiddelen: zeeschip, binnenvaartschip, trein en vrachtauto. Bij een zeeschip en binnenvaartschip is nader te selecteren op tonnage. De uitstoot is namelijk afhankelijk van het tonnage, de lading die het schip maximaal kan vervoeren. Hetzelfde geldt voor het type trein (diesel, elektrisch of de combinatie van beide) en het type vrachtauto (minder dan 20 ton, 20 ton of meer óf een trekker met oplegger).

Nadat u ook de afstand (in km.) heeft gekozen en de bepaal-button heeft aangeklikt, verrekent de tool de verkozen afstand met de uitstoot in gram CO2 per tonkm van het verkozen vervoermiddel en rekent dit om vervolgens om naar de uitstoot in kg CO2 per ton. Zo komt bijvoorbeeld het staaltransport per elektrische trein over een afstand van 50 km bij 25 g CO2/ton km op 1,3 kg CO2/ton. Door vooraf meerdere vervoersmodaliteiten te selecteren, kunt u de emissies van deze modaliteiten onderling vergelijken.