nieuwsbrief > februari 2017 (1)

Nieuws
10 Miljoen euro extra voor circulaire (bouw)economie
Dit jaar trekt het kabinet 10 miljoen euro extra uit om ondernemers te stimuleren tot investeren in een circulaire (bouw)economie.
Eurofer presenteert masterplan koolstofneutrale productie
Eurofer, de Europese organisatie voor de staalindustrie in de EU, heeft onlangs een masterplan geďntroduceerd voor de transformatie naar koolstofneutrale fabricage van onder meer staal per 2050.
Buiksloterham heeft grootste zonnedak van Amsterdam
Het dak van een parkeergarage in de wijk Buiksloterham staat sinds kort te boek als het grootste zonnedak van de hoofdstad.
Malieveldverklaring ‘Emissievrij' gepresenteerd
26 Bedrijven en organisaties uit de bouw introduceren hun gezamenlijke ‘Malieveldverklaring Emissievrij ontwerpen, ontwikkelen en bouwen'.
Energiecoöperaties op stoom
In 2019 hebben Nederlandse energiecollectieven en –coöperaties tot nu toe 17 keer meer zonnestroom laten opwekken dan in 2015. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde, vijfde editie van de Lokale Energie Monitor van Hier Opgewekt en RVO.nl.
Thyssenkrupp test waterstof voor ‘groen staal’
In Duisburg is thyssenkrupp gestart met tests voor de inzet van waterstof als reductiemiddel in het hoogovenproces. De waterstof dient de CO2-neutrale opvolger te worden van het huidige gemalen steenkool.
Stikstof update
De problematiek rond stikstofdepositie en PFAS tekent zich nu ook af in de cijfers van het CBS.
PBL: ‘49% CO2-reductie in 2030 bijna wel haalbaar’
Het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) heeft haar eerste verkenning van het Klimaatakkoord afgerond. Het PBL heeft onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van de reductie van CO2, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord dat eind juni van dit jaar is gepresenteerd.

Sporen naar de Toekomst

Elk jaar beschikt ProRail over een flinke verzameling spoorstaven die niet langer als rails kunnen fungeren. Deze staven gaan dan naar de staalfabriek voor inzet bij de fabricage van nieuw staal (recycling). Maar de nationale spoorbeheerder wil graag naar een nog meer circulaire toepassing. Zijn de staven óók her te gebruiken als bouwdeel, bijvoorbeeld als onderdeel van de constructie van een gebouw of brug? Naar de mogelijkheden doet Bouwen met Staal nu studie, samen met ProRail, architectenbureau cepezed, Ingenieursbureau Wassenaar, voestalpine Railpro en de Hogeschool Utrecht. Onder de noemer ‘Sporen naar de Toekomst’.

Het ‘vertrekstation’ voor Sporen naar de Toekomst (kortweg: Sporen) is gunstig: spoorstaven zijn a priori kwaliteitsproducten met prima materiaaleigenschappen. Bovendien is vooraf nauwkeurig vast te stellen hoeveel staven waar en wanneer hun leven als spoorstaaf beëindigen. Jaarlijks is een voorspelbaar en substantieël aantal ‘afgedankte’ staven voor handen voor hergebruik in de bouw. Nog onbekend is voor welke alternatieve constructieve functies de spoorstaven geschikt zijn, welke materiaaltechnische, constructieve en onderhoudsaspecten hierbij relevant zijn, hoe het hergebruik ‘van spoor naar bouwplaats’ in de praktijk kan verlopen én wat de bijdrage is aan het verminderen van de milieubelasting.

Hierop gaat het project Sporen de antwoorden formuleren. Daarbij gaat het projectteam de hergebruikopties concreet maken met een voorbeeld-case van een circulaire voetgangersbrug, te bouwen met modules van voormalige spoorstaven. Voor de brug wordt een programma van eisen opgesteld, een opzet van de constructie ontworpen, een kosten-batenanalyse (‘value case’) uitgevoerd en een model opgesteld voor de samenwerking tussen de verschillende, betrokken disciplines.

Aan Sporen wordt meegewerkt door studenten aan de Hogeschool Utrecht, in het kader van hun opleiding civiele techniek, bouwtechnische bedrijfskunde, technische bedrijfskunde of werktuigbouwkunde. De studenten worden op het juiste, circulaire spoor gehouden door docenten en onderzoekers van de Hogeschool en vertegenwoordigers van ProRail, architectenbureau cepezed, Ingenieursbureau Wassenaar, voestalpine Railpro en Bouwen met Staal.

Het project is in september 2016 van start gegaan en beleeft naar verwachting komende zomer een afronding. Daarna wordt de verworven kennis openbaar gemaakt via een rapport en factsheet, een website en een seminar.

De studie is mede mogelijk dankzij subsidie via de regeling RAAK-mkb van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SiA.

Louis Braillelaan 80      2719 EK  Zoetermeer      Tel: +31(0)88 353 12 12      Colofon      Disclaimer      Sitemap
Bouwen met Staal  © 2020      Uitvoering: Bruikman Reclame  +  LinkmasterMonkey