nieuwsbrief > augustus 2017 (1)

De presentatie van Theo Henrar (directievoorzitter Tata Steel Nederland) tijdens de Nationale Staalbouwdag 2018 is hier als PDF beschikbaar.
Nieuws
Onno Dwars nummer 1 in ABN AMRO Duurzame 50
Onno Dwars, directeur van Ballast Nedam Development, heeft de ABN AMRO Duurzame 50 gewonnen.
19 Genomineerden Benelux Trofee voor Thermisch Verzinken
Zinkinfo Benelux heeft de genomineerden Benelux Trofee voor Thermisch Verzinken 2019 bekend gemaakt.
KIVI Award voor Andy van den Dobbelsteen
Andy van den Dobbelsteen (hoogleraar Climate Design & Sustainability, Faculteit Bouwkunde, TU Delft) heeft afgelopen maandag tijdens de Dag van de Ingenieur de Academic Society Award van het KIVI (Koninklijk Instituut voor Ingenieurs) in ontvangst genomen.
HIsarna, highlight van duurzaamheidsseminar
HIsarna, de nieuwe milieuvriendelijke staalproductietechnologie van Tata Steel, is een van de hoogtepunten (zo niet, hét hoogtepunt) van het seminar Duurzaam bouwen met staal 2019.
Nieuwe milieulijst honoreert circulair ondernemen
De Milieulijst MIA/Vamil 2019 is verschenen. Op deze lijst vinden ondernemers alle 290 milieuvriendelijke bedrijfsinvesteringen die in aanmerking komen voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).
Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2019-2023 gepublice
Het kabinet presenteert het Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2019-2013. Met dit programma wil de regering handen en voeten geven aan de implementatie van circulaire economie in onder meer de bouw en de maakindustrie.
Subsidieregeling energieinnovatie afgepast op Klimaatakkoord
Te subsidiëren projecten moeten vooral gaan bijdragen aan reductie van CO2-uitstoot.

Herbouw koestert historie

De karakteristieke Kleiweg-werkplaats uit 1916 van openbaarvervoersbedrijf RET in Rotterdam gaat in Goes een tweede gebruiksronde beleven. De historische stalen hal, 32.180 m2 groot, gaat dienst doen als tentoonstellingsgebouw van museum Stoomtrein Goes-Borsele (SGB).

In zijn oude functie voldoet de hal niet langer aan de veranderde gebruikseisen van het lokale OV-bedrijf. Zo stapt de RET over op nieuwe, langere voertuigen die niet goed in de hal passen. Aanpassing van de werkplaats en de bijbehorende oude gebouwen aan de nieuwe functionele eisen zou te omslachtig zijn en een te forse investering vergen. Daarom maakt de oudbouw plaats voor 16.000 m2 nieuwbouw: een stalen hal met diverse werkplaatsen, magazijnen en een kantoor, naar ontwerp van Marc Verheijen (architect Gemeente Rotterdam) en IMd Raadgevende Ingenieurs. De ruimte die daarna nog onbebouwd blijft, wordt efficiënter ingevuld met RET-infrastructuur, al of niet in combinatie met gemeentelijke herbestemming.

De gemeente heeft de oude werkplaats niet aangewezen als monument. Hierdoor mag het gebouw ook daadwerkelijk worden ontmanteld. De onderdelen van de stalen hal gaan echter niet terug naar de staalfabriek voor recycling; ze gaan naar Goes voor nog hoogwaardiger hergebruik van de complete constructie. SGB kreeg pas laat lucht van de Rotterdamse sloopplannen, maar diende een geslaagde spoedsubsidieaanvraag in bij het Mondriaanfonds. Dankzij de toegekende subsidie en de welwillende medewerking van de RET kon SGB het gebouw verwerven.

De demontagewerkzaamheden zijn in januari van dit jaar gestart en hebben inmiddels hun beslag gekregen. Eerst is de bestaande bebouwing rondom de hal zorgvuldig verwijderd. Daarna is de hal uit elkaar is gehaald voor transport van de onderdelen naar Goes. Op het SBG-terrein wordt de hal herbouwd voor het exposeren van het spoorwegbedrijf uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. In zijn nieuwe functie biedt het gebouw onder meer onderkomen aan de treinen die ooit zijn geproduceerd door Allan & Co, indertijd een van de drie producenten van spoorwegmaterialen in Nederland. Die productie vond tussen 1916 en 1959 plaats op het RET-terrein aan de Kleiweg, in dezelfde stalen hal. De cirkel is rond. Na opheffing van het productiebedrijf nam RET het gebouw over. Wanneer de herbouw in Goes klaar is, is nog onbekend.

In 1916 gaf Allan & Co opdracht tot de bouw van de werkplaats, voor de fabricage van spoorwegmaterialen en meubelen. Tot de opheffing in 1959 produceerde het bedrijf er vele treinen en trams voor Nederlandse en buitenlandse vervoerders en luxe inrichtingen voor schepen en woningen. Door de jaren heen onderging de hal diverse verbouwingen en uitbreidingen. Met de herbestemming van de hal tot museaal gebouw van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele wordt deze 100 jarige geschiedenis eer aan gedaan.

  • Foto's: Gemeente Rotterdam.
Louis Braillelaan 80      2719 EK  Zoetermeer      Tel: +31(0)88 353 12 12      Colofon      Disclaimer      Sitemap
Bouwen met Staal  © 2019      Uitvoering: Bruikman Reclame  +  LinkmasterMonkey