Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

CO2-transport en -opslag in uitvoering
De aanleg van 's lands eerste grootschalige systeem voor transport- en opslag van CO2, Porthos, is van start gegaan.
Bouwemissietool gelanceerd
TNO introduceert de TNO Bouwemissietool, een zelf ontwikkelde rekentool voor snel inzicht in schadelijke emissies bij uitvoering bouwprojecten.
Daling CO2-emissies zet door, maar minder sterk
Ook het afgelopen jaar is de uitstoot van broeikasgassen in Nederland, waaronder kooldioxide, wederom afgenomen. De daling is echter minder groot dan vorig jaar, melden het CBS en het RIVM.
Steun voor verduurzamen maatschappelijk vastgoed
Aankomende maandag 3 juni luidt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de derde ronde in van de subsidieregeling Duurzaam Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA).
Veiligheid voorop bij energietransitie
Bij de overstap op duurzame energie behoort veiligheid meer prominent te zijn, laat het Staatstoezicht op de Mijnen weten in haar jaarverslag 2023.
Groen licht voor Groeien met Groen Staal
Het nationaal programma Groeien met Groen Staal heeft de officiƫle goedkeuring van RVO in de wacht gesleept.

Groene waterstoffabriek voor de IJmond

Havenbedrijf Amsterdam (Port of Amsterdam), Tata Steel en Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) bundelen de krachten voor een waterstoffabriek in de IJmond. Waterstof is een probaat middel voor het verduurzamen van de productie van staal en biedt gunstig perspectief op het bereiken van het doel om in 2050 CO2-neutraal te zijn.

Het initiatief tot de waterstoffabriek is onderdeel van de energietransitie die het havengebied nu en de komende jaren doormaakt. ‘Zonder waterstof gaan we het niet redden om in 2050 CO2-neutraal te worden’, stelde Knut Schwalenberg, directievoorzitter Nederland bij Nouryon eergisteren bij de presentatie van de nieuwe samenwerking. ‘Het ontbreekt echter nog aan een commerciële technologie om waterstof uit water te produceren.’

De drie partners verkennen daarom de haalbaarheid van een 100 megawatt waterelektrolysefabriek op het terrein van Tata Steel in IJmuiden die jaarlijks maximaal 15.000 ton waterstof en zuurstof kan produceren. Bij toepassing in de staalfabricage (bijvoorbeeld) kan waterstof een besparing opleveren van zo’n 350.000 ton op emissie van CO2. Dat is evenveel als de uitstoot van 40.000 huishoudens. De nieuwe fabriek brengt ‘groene’ waterstof voort. Duurzame, hernieuwbare energie uit windparken op de Noordzee gaat namelijk de installatie voeden. Met behulp van deze energie (elektriciteit) wordt in de fabriek water via elektrolyse omgezet in waterstof en zuurstof.

In 2021 verwachten de partijen een definitief investeringsbesluit over de fabriek te nemen. Het beheer van de plant komt dan te berusten bij Nouryon. Havenbedrijf Amsterdam richt zich op de infrastructuur die nodig is voor de verdere distributie van het waterstof. Zo kan voor de regio Amsterdam de basis worden gelegd voor schone industrie en emissievrij transport.

Tata Steel gaat het waterstof en zuurstof inzetten voor het verduurzamen van de staalproductie. Maar de lat ligt hoger. ‘Het is een bouwsteen om in de toekomst grote hoeveelheden waterstof beschikbaar te maken’, zegt Theo Henrar (bestuursvoorzitter Tata Steel Nederland). De staalfabrikant produceert zelf ook al waterstof, maar heeft daarnaast grote volumes van externe partijen nodig om vanaf 2050 CO2-neutraal te zijn.

Een cluster van groen waterstof past niet alleen bij de energietransitie, ‘t biedt ook kansen aan circulaire economie. De drie samenwerkende bedrijven zullen dan ook nagaan of uit waterstof, in combinatie met de emissies uit de staalproductie, nieuwe grondstoffen zijn te maken. Groene waterstof is eveneens te gebruiken voor de productie van kunststoffen.

Bovendien kan Nederland zichzelf als koploper op het gebied van waterstof op de kaart zetten, menen de partners. Maar dan moet er wel snel worden geschakeld, vinden de drie bedrijven, ook door de overheid, die hopelijk steun gaat verlenen aan het project. ‘Andere landen denken ook aan waterstof’, waarschuwt Knut Schwalenberg. ‘De zonnepanelen en windmolens komen niet uit Nederland. Misschien de waterelektrolysetechniek straks wel.’

De TKI Nieuw Gas van de Topsector Energie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat was daar optimistisch over bij de presentatie van haar Routekaart Waterstof, begin maart van dit jaar. Volgens de TKI is de waterstoftechnologie in Nederland op tijd (in 2030) klaar voor grootschalige introductie en kan Nederland op het gebied van waterstof de aanvoerder in Europa worden. Momenteel lopen in ons land ruim 100 waterstofinitiatieven en dat aantal groeit. ‘Investeren in pilots en demonstratieprojecten is nu noodzakelijk om straks voldoende kennis en ervaring te hebben’, meent de TKI. ‘Industrie en mobiliteit zijn daarbij de meest kansrijke sectoren’.